A Zoomer Experience: Lehetőségek a felnőttek legújabb generációjának felemelkedéséből

“Az élet elég gyorsan halad. Ha nem állsz meg, és nem nézel körül néha, lemaradhatsz róla.”
~ Ferris Bueller, Ferris Bueller szabadnapja (1986)

A képzeletbeli Bueller úr ma 55 éves lenne, és a gyermekei valószínűleg Zoomerek lennének – a Z generáció tagjai. Ez azért fontos, mert úgy tűnik, a Z generáció megszívlelte az X generáció eme ikonikus tagjának tanácsát: legalább annyira értékelik az élményeket, mint az anyagi javakat.

Amint azt a generációval foglalkozó írásunk első felében említettük, a Z generációnak valamivel több mint a fele már felnőttkorba lépett. Az, hogy miként költik el a rendelkezésre álló jövedelmüket, jelentős hatással lesz a társadalomra, a gazdaságunkra és a befektetőkre.

Mielőtt megvizsgálnánk, hogy mire költik a Zoomosok a pénzüket, hasznos lehet megvizsgálni, hogyan hozzák meg a költési döntéseiket. A Z generáció az 1997 és 2010 között született embereket foglalja magában, és úgy nőttek fel, hogy gyorsan és könnyen hozzáférnek az információforrások széles skálájához – nemcsak a hiteles információforrásokhoz, hanem a kortársak és az általuk tisztelt közszereplők legfrissebb véleményéhez is.

Ne feledjük, hogy a YouTube-ot 2005-ben alapították, a Facebook 2006-ban nyitotta meg kapuit a nyilvánosság előtt, az első iPhone pedig 2007-ben debütált. Ez azt jelenti, hogy minden Zoomos a gyors, mindig elérhető internet, a videostreaming és a közösségi média mellett nőtt fel. Ennek a generációnak néhány tagja szó szerint soha nem ismert világot ezek nélkül. A Z generáció számára a Youtube, a Facebook és az iPhone mögött álló vállalatok mindig is az életük részei voltak, és még mindig jelentős vonzerővel bírnak.

Az összes rovatban megjelenő információ (ezt a kifejezést néhány zoomos talán nem is érti) ellenére, amelyet jelenleg az olyan újabb közösségi médiaplatformoknak szentelnek, mint a Snapchat és a TikTok, a Youtube – amely az Alphabet(GOOG) tulajdonában van – továbbra is messze a legnépszerűbb a Z generáció körében: egy tanulmány szerint (lásd a lentebbi képet) a zoomosok 88%-a használja a Youtube-ot. A második és ötödik helyet a Meta(META) foglalja el – a Zoomerek 76%-a használja az Instagramot, míg 49%-a a Facebookot.

A TikTok és a Snapchat gyorsan felzárkózik, és a népszerűségi lista harmadik és negyedik helyét foglalja el.

Az úgynevezett iGeneráció nem csak kommunikációra vagy kapcsolattartásra használja ezt a technológiát. Ez az ő forrásuk az azonnali információszerzésre mindenről. És az egyik leggyakoribb téma, amit az interneten kutatnak, az az, hogy hogyan éljenek egészségesebben.

Wellness

Minden egymást követő generáció már életében korábban kezdte az egészség és a jó közérzet előtérbe helyezését, és a Z generáció folytatja ezt a tendenciát. A Z generáció abban különbözik az idősebbektől – beleértve az ezredfordulósokat is -, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektet a mentális egészségre való proaktív törekvésre.

Nem világos, hogy a Z generációban magasabb-e a mentális egészségügyi problémák aránya, de az biztos, hogy sokkal inkább hajlandóak elismerni és megvitatni azokat. Az emberek lényegesen nagyobb arányban írják le magukat rossz mentális egészséggel rendelkezőnek.

A Deloitte “The Mental Health of Gen Zs and Millennials in the New World of Work” című tanulmánya szerint a Zoomerek 46%-a mondta azt, hogy állandóan vagy legtöbbször stresszes vagy szorongó. Ehhez képest az ezredfordulósoknak csak körülbelül 38%-a mondja ugyanezt.

Bár a mentális egészséggel kapcsolatos problémákra nincsenek egyszerű megoldások, az iGeneráció egyre inkább olyasvalamitől vár segítséget, amivel együtt nőttek fel: a technológiától. A zoomosok jobban megbarátkoznak a digitális mentálhigiénés programokkal és a digitális wellness-alkalmazásokkal, és gyakran kutatnak és találnak lehetséges megoldásokat a barátok és társaik körében a közösségi médiában.

A mentális egészségügyi igényeik kielégítésére a telemedicinát is szívesen használják. Az e téren tevékenykedő vállalatok között van a Teladoc(TDOC) és a Talkspace(TALK).

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Z generáció nem ismeri a fizikai egészség fontosságát. Körülbelül 48%-uk rendszeresen sportol (bocsánat, a “havonta többször” nem számít), ami több, mint az általános népesség (41%).

A mentális egészséghez hasonlóan ez a generáció továbbra is keresi a módját annak, hogy a technológiát beépítse a fitnesz eszköztárába. Ez magában foglalja mind a viselhető hardvereket, mind az előfizetéses szolgáltatásokat, amelyek segítenek a Zoomersnek nyomon követni az egészségügyi és fitnesz mérőszámait, miközben analitikus betekintést és ajánlásokat nyújtanak. A Z generáció 42%-ának van fitnesz viselhető eszköze, és közel negyedük tervezi, hogy vásárol egyet. Ez lényegesen magasabb, mint az általános népesség körében.

Egy külön felmérés kimutatta, hogy azok közül, akik használnak hordozható eszközt, a Z generáció nagyobb valószínűséggel beszél az orvosukkal az eszközök által gyűjtött adatokról, mint más generációk.

Nem meglepő, hogy az Apple(AAPL) az Apple Watch órájával vezető szerepet tölt be ezen a téren. Az örök versenytárs, a Google is itt van, a Fitbit és a Wear OS viselhető eszközök népszerű kínálatával. Mindkét cég kínál olyan előfizetéses szolgáltatásokat is, amelyek edzéskönyvtárat, táplálkozási útmutatást, valamint analitika által generált ajánlásokat és meglátásokat nyújtanak. A Garmin(GRMN) és a Whoop szintén népszerű versenyzők a Gen Z pénzéért.

Játék

Amikor éppen nem az egészségük miatt aggódnak, vagy nem izzadnak, a Z generáció sok időt tölt videojátékokkal. Valójában az átlagos Zoomer több időt tölt videojátékokkal, mint bármely más szabadidős tevékenységgel – többet, mint a közösségi média böngészésével vagy passzív szórakozással, például filmek vagy tévéműsorok nézésével.

Az zommer lakosok 81%-a játszott legalább egyszer az elmúlt hat hónapban. Még ha nem is játszanak, gyakran fogyasztanak játékkal kapcsolatos tartalmakat. Körülbelül 75%-uk nézett játékkal kapcsolatos videókat vagy streameket olyan platformokon, mint a YouTube vagy a Twitch. (Ez magában foglalja mind a játékmenetről készült felvételeket, mind a játékkal kapcsolatos komikus klipeket).

A játék nem csak szórakozás vagy stresszoldás. Hanem szociális is. A GenZ-játékosok mintegy fele elismeri, hogy néha inkább azért jelentkezik be a játékokba, hogy lógjon és ismerkedjen, mint hogy ténylegesen játsszon. Ahogy egy kutató elmagyarázta, ez hasonló ahhoz, ahogyan a korábbi generációk lógtak a bevásárlóközpontban annak ellenére, hogy nem volt aktív vásárlási vágyuk.

Egy nyilvánvaló kérdés: Melyik játék a Zoomosok kedvence? Sok közül lehet választani, és sok olyan van, amely népszerűséget és hűséget szerzett ennek a generációnak, de három nevet állandóan emlegetnek:

  • Minecraft – a Mojang Studios készítette, amely ma már a Microsoft leányvállalata(MSFT)
  • Grand Theft Auto – a Rockstar Games, a Take-Two Interactive része(TTWO)
  • Call of Duty – Activision-Blizzard(ATVI)

Szintén gyakran említik a Robloxot(RBLX) és a Fortnite-ot (amelyet a magántulajdonban lévő Epic Games ad ki).

Utazás

Mégis téves lenne azt gondolni, hogy a Z generáció teljesen a képernyőre tapadva, a való világról megfeledkezve él. Ez az amerikai generáció. intenzíven érdeklődik a világ felfedezése iránt.

Az ezredforduló utáni generáció imád utazni. A Z generációs felnőttek 52%-a gyakran utazik. Ez azt jelenti, hogy annak ellenére, hogy kevesebb a rendelkezésre álló jövedelmük, a Zoomerek lelkesebbek az utazásért, mint az X-generáció és a boomerek, és nagyjából ugyanolyan lelkesek, mint az ezredfordulósok.

A Z-generáció sajátos hangsúlyt fektet az utazásra. Az állatkertlakók keresik a kalandot, a helyiekkel való hiteles interakciókat és az ismeretlen kultúrák megismerését, gyakran hajlandóak letérni a közmondásos kitaposott ösvényről. Így legalább két vállalat jól pozícionáltan profitálhat abból, hogy a Z generáció növeli anyagi lehetőségeiket, hogy kielégíthessék utazási vágyukat.

Az Airbnb(ABNB 2,25%) a Z generációs utazók által kedvelt tulajdonságok egyedülálló kombinációját kínálja. A vállalat technológiai kényelmet és a szállodáknál gyakran olcsóbb szálláshelyeket kínál. Emellett jobban lehetővé teszik az utazók számára, hogy letérjenek a kitaposott útról, és olyan úti célokat látogassanak meg, amelyek még nem váltak elég népszerűvé ahhoz, hogy szállodaépítési hullámot indítsanak el.

Továbbá, ha egy helybéli otthonában foglalsz szobát, az Airbnb lehetőséget kínál arra, hogy közelről és személyesen ismerkedj meg a helyiekkel és az ismeretlen kultúrájú emberekkel. Ez utóbbi fontos: nem véletlen, hogy a vállalat jelentése szerint például a Z generáció az egyik leggyorsabban növekvő vendégszegmens az ázsiai-csendes-óceáni térségben.

Hasonlóképpen, a Booking.com jó helyzetben van, hogy kihasználja a Z generáció azon keresését, hogy kényelmesen foglalhasson utazást távoli helyekre. A névadó platformján kívül a világ vezető online utazási eszközeit is üzemelteti, köztük a Priceline-t, a Kayakot és a Cheapflightsot. Társaihoz képest széles globális eléréssel rendelkezik, több mint 220 országban közel 2,4 millió szálláshely listáját kínálja.

Megjegyzés néhány fent említett névvel kapcsolatban

Az említett cégek közül sokan ismerősek lesznek ügyfeleink és tagjaink számára, különösen azért, mert közülük jó néhány már régóta szerepel a közéletben. Ezek közé tartozik a Microsoft(MSFT), az Alphabet(GOOG), a Meta(META ), az Apple(AAPL) és a Garmin(GRMN.) Véleményünk szerint ezeknek a vállalatoknak a vonzereje a Z generáció számára egy plusz bónusz.

Ami a többit illeti, a felvételük további kutatások kiindulópontjaként szolgál, és nem ajánlást jelent a portfólióba való felvételre. A fent leírt potenciális hátszél ellenére a telemedicinával foglalkozó vállalatok(TDOC és TALK) meredeken zuhantak a COVID-korszakbeli csúcsokról (bár ezen írás időpontjában mindkettő emelkedett YTD.).

A szerencsejáték-iparban is tapasztalható volt némi volatilitás az utóbbi időben. Enyhe emelkedést mutat YTD, de az Activision-Blizzard(ATVI) jövőjét nehéz megjósolni a Microsoft által a vállalat felvásárlási kísérlete miatt felmerülő szabályozási bizonytalanságok miatt. A Roblox(RBLX) pedig, bár YTD-ben profitált a Tech/AI hullámból, szintén hullámzó néhány évet élt át a járvány után.

Eközben, ha az utazási ágazatot tágabb értelemben vesszük, 2019 óta vad utazás volt. Mind az Airbnb(ABNB), mind a Booking.com(BKNG) kihívásokkal teli néhány évet élt át a világjárvány, az újranyitással feltüzelt bosszúköltések és a globális infláció okozta bizonytalanságok között. Mindkét vállalat optimizmusát fejezi ki a nyári utazási szezonnal kapcsolatban, de mint mindig, a befektetési döntés meghozatala előtt gondos átvilágítás szükséges.

A demográfia és a generációs tendenciák alapvető szerepet játszanak a technológiai trendek és az innovációk elfogadásának és befogadásának megértésében. A digitális eszközök, beleértve a kriptovalutákat is, nem kivétel ez alól. Ahogy írtam, a Z generáció és a jövőbeli generációk már úgy nőnek fel, hogy szervesen beépülnek ezek a technológiák az életükbe, akárcsak az internet esetében.

  1. Technológiai affinitás: A Z generáció (a 1996 és 2010 között született emberek) és a következő generációk már digitális világban nőnek fel, amelyben az internet, a mobil technológia és azok alkalmazásai meghatározzák a mindennapi életüket. Így sokkal hajlamosabbak elfogadni és használni az új technológiákat, mint a kriptovalutákat.
  2. A hagyományos pénzügyi rendszerekkel szembeni szkepticizmus: A fiatalabb generációk általában szkeptikusabbak a hagyományos pénzügyi rendszerekkel szemben, mint a bankok és a kormányok, ami az 2008-as pénzügyi válság és a politikai instabilitás miatt is alakult így. A decentralizált, nyílt forrású és közösség által vezérelt kriptovaluta-platformok vonzó alternatívát kínálhatnak számukra.
  3. Digitális bennszülöttek: A Z generáció és a következő generációk digitális bennszülöttek, akik intuitív megértéssel rendelkeznek a digitális eszközök és technológiák használatában. Ebből adódóan gyorsabban és könnyebben adoptálhatják a kriptovalutákat és a blokklánc technológiát.
  4. Az interneten alapuló gazdaság: A fiatalabb generációk az interneten alapuló gazdaságban nőnek fel, ahol a digitális eszközök, mint például a kriptovaluták, természetes módon illeszkednek a gazdasági életbe. Gondoljunk csak a digitális művészetekre, az NFT-kre, a DeFi-re és a metaverse-ekre.
  5. A digitális eszközök demokratizálása: A kriptovaluták és a blokklánc technológia lehetőséget teremtenek a digitális eszközök demokratizálására, ami azt jelenti, hogy bárki számára hozzáférhetővé válnak, függetlenül a társadalmi vagy gazdasági helyzetétől. Ez különösen fontos a fiatalabb generációk számára, akik egyenlőbb és igazságosabb világot szeretnének látni.

A szkepticizmus az innovációk és az új technológiák körül természetes és várható jelenség. Az emberi lények gyakran ellenállnak az ismeretlennek, és ez a fajta ellenállás növekedhet, ha a technológiai fejlődés gyorsabb, mint a személyes alkalmazkodóképesség vagy megértés.

Nézzük meg, hogyan játszódhat le ez a folyamat a kriptovaluták és más digitális eszközök kontextusában:

  1. Technológiai félelem és bizonytalanság: Azok számára, akik nem nőttek fel digitális technológiával körülvéve, vagy nem értik teljesen, hogyan működnek a kriptovaluták és a blokklánc technológia, ezek az eszközök ijesztőnek és bizonytalannak tűnhetnek. Ez a félelem gyakran szkepticizmust szül.
  2. Hagyományos rendszerekbe vetett hit: Sokan úgy érzik, hogy a hagyományos pénzügyi rendszerek, amelyek évszázadok óta léteznek, biztonságosabbak és megbízhatóbbak, mint a kriptovaluták. Ez nem feltétlenül igaz, de az emberek gyakran nehezen változtatják meg a hosszú távú hitrendszereiket.
  3. Átmeneti fájdalom: A technológiai változások mindig magukkal hoznak bizonyos mértékű átmeneti fájdalmat, amely a régi rendszerek elavulásából és az új rendszerek megértésének és elfogadásának szükségességéből adódik. Ez a fájdalom szkepticizmushoz vezethet.

Azonban a történelem azt mutatja, hogy az innovatív technológiák végül átveszik a vezetést, függetlenül a kezdeti szkepticizmustól. Az internet például hatalmas ellenállással találkozott a kezdeti napjaiban, ma viszont alapvető része a modern életnek.

A digitális eszközök, beleértve a kriptovalutákat is, a jövő generációinak mindennapi életének szerves részévé válnak. A fiatalkorúak már most is meglehetősen elfogadóak és nyitottak ezekre a technológiákra, és ahogy idővel egyre inkább megértik és elfogadják ezeket, a szkepticizmus valószínűleg csökkeni fog.

Ez nem azt jelenti, hogy a szkeptikusok véleményét figyelmen kívül kell hagyni. Sokszor ők is fontos kérdéseket vetnek fel, amik segítenek a technológiai fejlődésben. Minden új technológia esetében fontos a kritikus gondolkodás, a kockázatok értékelése és a biztonsági intézkedések megértése.

A technológiai fejlődés mindig generációs változásokat hoz magával. Azok, akik a régi rendszerekben nőttek fel és alkalmazkodtak hozzájuk, gyakran nehezebben fogadják be az új technológiákat. A kriptovaluták és a digitális eszközök világa, amely a blokklánc technológián alapszik, nincs ebből a szempontból kivételezve.

A generációk váltásával a technológiai fejlődés gyakran felgyorsul, mivel az új generációk számára az új technológiák már a mindennapjaik részei lesznek. A Z generáció és a következő generációk már digitális világban nőnek fel, ahol a kriptovaluták és az internet szerves részét képezik az életüknek.

Azok az emberek, akik jelenleg ellenállnak ezeknek az új technológiáknak, idővel természetesen elhalványulnak (meghalnak), ahogy az új generációk átveszik a helyüket. Csúnya, de igaz. Mai 80-90 éves bírálok nem lesznek sehol 20-30 év múlva, amikor az egész világ digitalizálva lesz és ha bárkinek most születik gyermeke neki ez már teljesen természetes lesz. Ahogy beszéltük, a jövőben kevesen fognak emlékezni a mai szkepticizmusra, és az új technológiák természetes részévé válnak a mindennapi életnek, ahogy az internet ma már szerves része az életünknek a 2000-es évek óta.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x